Vragen

Heeft u na het bezoeken van onze website nog steeds vragen, kijk dan eens naar onderstaande meest gestelde vragen. Hopelijk dat het antwoord waarnaar u opzoek bent er tussen staat. U kunt ook contact op nemen met de ACvZ via de contact pagina.

Waar vliegt de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen?
De ACvZ heeft ooit gevlogen op Schiphol, maar vliegt al sinds de jaren ’50 permanent op voormalig vliegbasis Soesterberg. Dit is tussen Utrecht en Amersfoort. In de provincie Utrecht zijn er maar 2 zweefvliegclubs. De Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen en de zweefclub op vliegveld Hilversum.

Hoeveel vliegtuigen heeft de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen?
De ACvZ heeft 10 Zweefvliegtuigen en 1 Motorvliegtuig (SEP). De ACvZ heeft daarmee een heel moderne “plastic” vloot. Verder vinden we niet alleen het vliegtuig heel belangrijk, maar ook de bijkomende uitrusting. Zo zijn bijvoorbeeld al onze prestatie vliegtuigen uitgerust met de modernste satellietnavigatie-computers. Naast de club vliegtuigen hebben een aantal leden een prive vliegtuig welke ook op Soesterberg gestalt staan, sommige hiervan zijn zelfstarters welke zonder hulp van de lier of het sleepvliegtuig zelf in de lucht kunnen komen waarna ze de motor inklappen en gaan zweven, andere zijn net als 2 van de clubvliegtuigen zweefvliegtuigen met een hulpmotor waarmee hoogte gewonen kan worden in de lucht (hiermee kan niet zelfstandig gestart worden), nadat er dan hoogte gewonnen is worden ook bij deze zwevers de motors ingeklapt en gaan ze weer verder met zweven.

Wat is het verschil tussen een “plastic” en een “houten” zweefvliegtuig?
“Plastic” is eigenlijk een bijnaam die zweefvliegers geven aan zweefvliegtuigen die gemaakt zijn van glasvezel of koolstofvezel versterkte kunststof. Dit zijn dezelfde materialen als ze gebruiken in bijvoorbeeld Formule 1-raceauto’s. Deze kunstoffen worden sinds eind jaren ’60 gebruikt in de constructie van zweefvliegtuigen omdat ze makkelijker aerodynamisch te vormen zijn, lichter zijn en hogere krachten op kunnen nemen. “Houten” zweefvliegtuigen stammen van voor die tijd. “Hout” is een bijnaam voor zweefvliegtuigen die helemaal of deels van hout gemaakt zijn. Men gebruikt deze naam dus ook voor vliegtuigen zoals een ASK13. Dit vliegtuig, ontworpen in 1966, heeft houten vleugels en een romp van een staalbuis frame met linnen bekleding.

Wat kost het om bij jullie te vliegen?
Kijk hiervoor op onze speciale lidmaatschap pagina.

Ontvangen studenten, scholieren of defensie medewerkers korting?
Alleen mensen in dienst van de luchtmacht of defensie medewerkers op de vliegbasis Soesterberg, Vliegen tegen een gereduceerd tarief. Studenten, scholieren of familieleden van defensie medewerkers helaas niet. Als je onder de 18 bent, dan hoef je geen “entreegeld” te betalen.

Per wanneer kan ik lid worden?
Per 1 januari en per 1 juni worden er nieuwe leden aangenomen. Per september starten de proeflidmaatschappen. Het verdient de aanbeveling om je direct aan te melden bij onze club op het moment dat je besloten hebt om bij ons te willen gaan zweefvliegen. Dit omdat de volgorde van aanmelding van invloed is zodra de beschikbare plaatsen beperkt zijn. Er zitten geen verplichtingen verbonden aan deze aanmelding. Onze leden administratie zal enkele weken voordat je kan beginnen met vliegen contact met je opnemen of je nog steeds wilt vliegen. Wacht dus zeker niet tot het laatste moment voordat je inschrijft om teleurstellingen te voorkomen.

Heeft de ACvZ een wachtlijst en hoe werkt dat?
Soms is er sprake van wachttijd. De ACvZ heeft veel belangstelling van mensen die lid willen worden. Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Daarom kan het gebeuren dat je enige tijd moet wachten. Dit is echter niet altijd zo, omdat vooraf niet precies te voorspellen is hoeveel beschikbare plaatsen we hebben. Door het inschrijfformulier in te vullen en naar onze ledenadministratie te sturen, wordt je vanzelf geinformeerd zodra je aan de beurt bent. De wachttijd is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld: de wachttijd voor mensen met een brevet is over het algemeen korter dan voor mensen zonder ervaring. Mensen die perse een proeflidmaatschap willen, moeten over het algemeen iets langer wachten, dan mensen die een gewoon lidmaatschap willen. Meer informatie kun je krijgen via de contact pagina.

Hebben jullie ook een soort van proeflidmaatschap of een kennismakingsmiddag?
Ja, mocht je het zweefvliegen nu eerst eens een paar starts willen proberen om te kijken of dit inderdaad wel wat voor jouw is, dan is het mogelijk om proef lid te worden. Dit proef lidmaatschap begint op 1 september en loopt tot 31 december. Het is dus op slechts 1 tijdstip in het jaar beschikbaar!! Voor een vaste prijs kan je dan maximaal 10 starts maken. Als het je daarna nog steeds wat lijkt dan streven wij ernaar om je direct in te laten stromen als gewoon lid van de ACvZ. Hiernaast organiseren we 2 keer per jaar een kennismakingsmiddag. Tijdens de kennismakingsmiddag kan je eens rondkijken bij de ACvZ, de sfeer proeven en kijken wat zweefvliegen is. Het is niet mogelijk om tijdens die dag rondvluchten te maken. Neem voor meer informatie even contact op met onze secretaris die je hier meer over kan vertellen.

Kan ik andere mensen ook meenemen naar de vliegbasis als ik lid ben?
Ja, dat kan. Veel ouders, vriendinnen of vrienden van onze leden zijn donateur van onze vereniging. Zij krijgen dan automatisch een toegangsbewijs tot de vliegbasis zodat ze altijd langs kunnen komen. Voor de overige mensen die je mee zou willen nemen naar de Zweefvlieg terrein zijn er binnen de club afspraken voor gemaakt die algemeen worden geaccepteerd.

Kan ik een rondvlucht kado doen of kan ik met een hele groep een rondvlucht maken?
Nee, helaas dat is niet mogelijk bij de ACvZ. Wij geen “rondvlucht-bedrijf”; wij zijn een vliegclub. Wij willen onze vliegtuigen maximaal laten gebruiken door onze leden, zodat zij zoveel mogelijk kunnen vliegen. Andere zweefvlieg clubs doen soms wel aan rondvluchten tegen vergoeding.

Op welke dagen vinden de lessen plaats?
Als het weer het toelaat vliegen we elk weekend. In de zomer vliegen we ook nog op woensdag en vrijdag vanaf 17:00 tot zonsondergang als er genoeg animo voor is die dag. Je mag zoveel vliegen als je wilt. Gemiddeld maak je als leerling-vlieger ongeveer 2 tot 3 starts per dag. Tijdens een vliegdag in het weekend wordt je verwacht om 09.00 uur aanwezig te zijn en te blijven tot het einde van de vliegdag (rond 19.00 en 20.00 uur). Als je gemiddeld minder dan 1 dag per week aan je opleiding kan besteden, dan zal je niet snel vorderingen maken. Instructeurs kunnen de opleiding van een leerling staken, indien na ongeveer 70 lessen de vliegaanleg en / of -activiteit beneden verwachting blijven.

Kan er altijd gevlogen worden of is het erg afhankelijk van het weer?
Schapenwolkjes op 2000 meter hoogte met een lekker zonnetje en windkracht 2 hebben we het liefst. Zweefvliegen is wel afhankelijk van weersomstandigheden, maar er kan onder heel veel verschillende omstandigheden toch gevlogen worden. Als de bewolking op minimaal 500 meter hoogte zit, er voldoende zicht is, het niet harder waait dan windkracht 4/5, en het een droog weer is, dan is het mogelijk om te vliegen. Dit betekent dat we niet vaak weekenden hebben dat we helemaal NIET vliegen.

Hoe oud moet je zijn om te vliegen?
Zweefvliegen is een sport die je vanaf je 14e kan beoefenen. De leeftijd opbouw van de actieve leden van onze club loopt momenteel van net 14 tot over de 60.

Moet je lichamelijk gekeurd zijn om te vliegen?
Voor het zweefvliegen is een medische keuring vereist. Personen beneden de 30 jaar dienen iedere 5 jaar gekeurd te worden, beneden de 50 elke 2 jaar en oudere personen jaarlijks. Voor een dergelijke keuring kan je, als je definitief lid wordt, bij een plaatselijk bureau voor sportmedische keuring terecht. 2 Voorbeelden in de omgeving zijn de SMA Amsterdam (020-6628286) of SMA Utrecht (030-2533077). Tot op heden kan je ook gewoon vliegen als je een brildrager bent, mits je met bril goed kan zien!

Zijn er nog grenzen aan gewicht en lengte?
Ja, als je wilt gaan vliegen dan zijn de “dimensies” waarbinnen je moet vallen (bij onze vereniging) tussen de 155 cm en 200 cm en tussen 55 kg en 110 kg. Deze “dimensies” komen voort uit de grootte van de cockpits van onze vliegtuigen en de ligging van het zwaartepunt van het vliegtuig (Het punt waar het vliegtuig in evenwicht is, dat ook aan eisen gebonden is).

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen bij de ACvZ?
Opzegging van het lidmaatschap van de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen dient voor 1 november van het lopende jaar te geschieden, dan eindigt het lidmaatschap op 31 december van dat lopende jaar. Bij opzegging is de contributie niet terugvorderbaar.Na 1 november wordt het lidmaatschap stilzwijgend met 1 jaar verlengd en is er contributie verschuldigd. Indien de opzegging na 1 november wordt ontvangen, eindigt het lidmaatschap op 31 december van het volgende jaar.Opzegging kan via een mail aan de ledenadministratie (zie onder Contact > ACvZ Leden Administratie). Het kan ook schriftelijk naar de secretaris. U ontvangt na opzegging een bevestiging hiervan.Vergeet bij opzegging van het lidmaatschap niet de toegangspas in te leveren en de KNVvL verzekering uiterlijk 30 november op te zeggen (dit moet je zelf doen) zie de website van de KNVvL.

Wat voor zweefvliegtuigen vliegen er bij de club?
Bij de club zijn er verschillende soorten zweefvliegtuigen. We hebben zweefvliegtuigen voor 1 persoon of 2 personen. Beiden voor zowel voor opleiding als prestatie- & wedstrijdvliegen.

Waarom hoor ik soms motorgeluid uit een zweefvliegtuig komen?
Een aantal zweefvliegtuigen bij de club heeft een zogenaamde hulpmotor. Dat is een kleine motor die achter in de vliegtuig romp zit en uitklapbaar is.
De uitklap motor is bedoeld om bij het wegvallen van de thermiek tijdens lange vluchten toch weer veilig terug te vliegen naar Soesterberg of op een ander vliegveld te landen. Voordat de vlieger op pad gaat probeert hij in de buurt van Soesterberg voor de veiligheid of de motor werkt.
Je kan met sommige uitklap motoren ook starten vanaf de grond zodat je niet met de lier of met het sleepvliegtuig de lucht in wordt getrokken. Dan wordt de motor op de grond voor de start even uitgeprobeerd en daarna opgestegen.
Het spreek voor zich dat we, net zoals met het sleepvliegtuig, proberen om zo weinig mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken en de tijd dat motor draait tot een minimum te beperken.

Heeft de club een vergunning om te mogen vliegen?
Ja, dat heet ” Luchthavenregeling”. Die is afgegeven door de provincie Utrecht. Er staan alle regels, rechten en plichten in die de club als “exploitant” heeft. Met deze link kan je de regeling volledig bekijken en is ook te vinden op de publicatie pagina.
Verder stelt de club voor ieder jaar een “gebruiksplan” op. Het plan is vooral bedoelt voor omwonenden en belangstellenden. Er staat in wat zweefvliegen is, de doelen van de club, hoe we vliegen, etc. Het gebruiksplan is hier te bekijken en ook op de publicatie pagina.

Van welke startmiddelen maakt de ACvZ gebruik?

Lierstart
Een lier is een combinatie van een motor met een koppelomvormer en een kabeltrommel op een vrachtwagen of een getrokken onderstel van ten minste 200 pk. Op een lier zitten 1 tot 6 staal- of kunststofkabels van minimaal 1000 tot 2400 meter. Aan het einde van de kabel is een kabelchute bevestigd met een diameter van maximaal 2,00 meter. Doordat de kabelchute deel uitmaakt van de verbinding tussen lier en zweefvliegtuig blijft hij gesloten bij het oplieren en gaat pas open na het ontkoppelen van het zweefvliegtuig. Na het ontkoppelen gaat de kabelchute open en kan de lierist de lierkabel op spanning inlieren zodat de kabel netjes om de trommel gewonden wordt.

Tussen de chute en het zweefvliegtuig zit een touw van 30 meter en een breukstuk. Dit breukstuk (in feite een mechanische zekering) breekt als er te veel kracht op komt te staan, bedoeld om overbelasting van het vliegtuig te voorkomen. Er zijn verschillende breukstukken voor een- en tweezitters.

Bij de start accelereert het vliegtuig in een paar seconden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Vrij snel neemt het vliegtuig een steile hoek aan, ongeveer 45 graden. Na ongeveer 30 seconden is een bepaalde hoogte bereikt, dit hangt af van o.a. de lier, de steilheid en de wind (de ene keer kun je dus op 300 meter komen, de andere keer op 500 meter). Het zweefvliegtuig is nu bijna recht boven de lier. De lierist sluit het gas, de zweefvlieger merkt dat de lierkabel minder snel wordt binnen gelierd en ontkoppelt de kabel. Daarna wordt de kabel snel ingelierd, zodat hij niet in de knoop raakt. De kabelchute helpt hierbij door de luchtweerstand die hij opwekt, hierdoor loopt de kabel minder snel van de trommel en is er dus minder kans op schade aan de lier.

Na het lieren van een aantal vliegtuigen heeft de lier alle kabels binnengehaald, en worden de kabels aan een auto of tractor gehaakt en uitgetrokken naar de startplaats.

Sleepstart
Een sleepvliegtuig sleept een zweefvliegtuig met een nylonkabel van zo’n 50 meter lengte omhoog. De bestuurder van het zweefvliegtuig zorgt ervoor dat zijn vliegtuig tijdens het slepen op ongeveer gelijke hoogte als het sleeptoestel vliegt.

Evenals bij de lierstart bevindt zich een breukstuk tussen de kabel en het zweefvliegtuig.

Als de gewenste hoogte en plaats is bereikt, signaleert de sleepvlieger dat door even met zijn vleugels te wiebelen (links-rechts-links) of met de radio een boodschap te geven, waarna de zweefvlieger ontkoppelt. De twee vliegtuigen vliegen volgens een vast patroon uit elkaar. Het motorvliegtuig maakt een dalende bocht naar links, het zweefvliegtuig maakt een stijgende bocht naar rechts. Hierbij wordt de hogere snelheid van het zweefvliegtuig omgezet in hoogte aangezien de snelheid van de sleepkist meestal een kilometer of twintig boven de optimale snelheid van de zweefkist ligt.

Het sleepvliegtuig neemt de kabel met breukstuk weer mee naar beneden. De sleepvlieger heeft een oprolautomaat waarmee hij de sleepkabel tijdens de daalvlucht kan intrekken.

De voordelen van de sleepstart zijn dat het zweefvliegtuig zo goed mogelijk in een thermiekbel afgezet kan worden. Men kan vooraf afspreken hoe hoog men opgesleept wil worden.

Zelfstart
Er is ook nog een derde methode: de zelfstart. Daartoe is het zweefvliegtuig uitgerust met een uitklapbare propeller. Daarmee start het zweefvliegtuig net als een motorvliegtuig vanaf de grond.