Onze Club
De Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen (ACvZ) is een van oorsprong Amsterdamse vereniging, waar de sport van het zweefvliegen kan worden beoefend.
Oprichting
In 1932 vonden enkele leden van de Zweefclub voor Jongeren (een onderafdeling van de Eerste Nederlandse Zweefvlieg Club) en enkele leden van de Algemene Nederlandse Zweefvereniging dat het omslachtig was om telkens naar Egmond of Noordwijkerhout te moeten reizen om de “glijvliegsport” te beoefenen. Daarom werd op 3 mei 1932 de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen opgericht in café “Het Wijnvat” op het Damrak te Amsterdam. Het doel was een club op te richten die gebruik zou maken van vliegveld Schiphol.Eigen Toestel
De Algemene Nederlandse Zweefvereniging werd in 1932 opgeheven. De Eerste Nederlandse Zweefvlieg Club droeg de Pander PH-2 “Mayer” M.1 (een van haar vliegtuigen, het andere was de Pander PH-1 Zögling naar ontwerp van Alexander Lippisch) daarna over aan de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen. Een maand na de oprichting bestelde de club een Zögling bij de firma Alexander Schleicher GmbH & Co in Poppenhausen. De PH-5 werd afgeleverd tegen betaling van ƒ 416,54 en maakte de eerste start op Schiphol op 23 juli 1932.Lier
De eerste lierstart in Nederland werd door de ACvZ gemaakt. Deze gebeurtenis vond plaats op zaterdagmiddag 9 april 1933. De Zögling werd gevlogen door vlieger Van Goor den Oosterling.Dankzij deze liermethode voldeed toenmalig voorzitter Van Neyenhoff op de PH-2 veertien dagen later aan de eisen van het B-brevet; “voor het eerst in Nederland is boven vlak terrein het B-brevet behaald, welke mogelijkheid thans definitief is aangetoond“.
Eigen Zweefvliegveld
In 1937 werd bij Tuindorp Oostzaan een zweefvliegveld aangelegd voor de club, niet ver van de verderop gelegen N.V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker aan de Papaverweg. In 1938 nam de club het Zweefvliegveld Tuindorp Oostzaan in gebruik. Tot de Duitse aanval op Nederland in 1940 werd vanaf dit vliegveld gevlogen. Sinds 1946 vliegt de ACvZ vanaf de Vliegbasis Soesterberg.Schempp-Hirth Duo Discus X | PH-1213
Alexander Schleicher ASK-21 | PH-1311
Alexander Schleicher ASG-29 | PH-1399
Schempp-Hirth Duo Discus XLT | PH-1551
Alexander Schleicher ASK-23B | PH-1684
Alexander Schleicher ASK-23B | PH-1280
Alexander Schleicher ASW-27 | PH-1591
Rolladen-Schneider LS-8b | PH-1348
Rolladen-Schneider LS-8b | PH-1074
Alexander Schleicher ASK-21B | PH-1635
Aviat A-1 Husky | PH-BON
Duo Discus Simulator | Proceduretrainer
Lier
Startwagen
Terughaalvoertuig
Terughaalvoertuig
kabeltrekker
Lier
kabeltrekker
Zweefvliegen is een zomersport, in de winter doen we dan ook al het onderhoud aan onze vliegtuigen, rollend materiaal en gebouwen. Dit noemen we “winteronderhoud”. Het winteronderhoud vindt ongeveer plaats van november tot en met februari en wordt uitgevoerd door de vliegende leden. Enkele uitzonderingen daarop zijn leden die op een andere manier een bijdrage leveren aan het reilen en zeilen van de club, denk aan instructeurs en bestuursleden.
Iedereen wordt verdeeld in projectgroepjes, en elk projectgroepje heeft een ervaren lid als projectleider. Om je een idee van zo’n projectgroepje te geven; bijvoorbeeld elk vliegtuig heeft een eigen projectgroep met ongeveer 3-5 mensen. Bij de projectleider kan je terecht met al je vragen, en hij zorgt ook voor de planning van, en taken binnen, je project. Voor het winteronderhoud begint kan je jouw voorkeur voor een bepaald project trouwens ook nog opgeven via een lijst op de interne leden website.
In principe is het winteronderhoud in de weekenden en op woensdagavond; met de nadruk op de zondag van 10:00u tot 17:00u. Het onderhoud vindt officieel plaats onder toezicht van een van de technici die de club rijk is, en je hoeft er geen technische opleiding voor gehad te hebben om al een hoop verschillende dingen te kunnen doen.