Zweefvliegen “De lierstart”

Wat is een lierstart?

Lierstart zonsondergangEen lierstart is de meest gebruikte methode in Nederland voor het starten van zweefvliegtuigen. Aan de bovenwindse kant van de startbaan, die meestal rond de 1000 meter lang is, staat de lier. Tussen de lier en het zweefvliegtuig zit een staalkabel of kunstofkabel, welke door de lier “ingelierd” wordt. De lierstart wordt het meest gebruikt omdat hij snel, efficiënt en goedkoop is. Een normale lierstart duurt rond de 50 seconden en in die tijd bereikt de vlieger meestal een hoogte van rond de 400 tot 450 meter. Een moderne lier gebruikt per start slechts 0,1 tot 0,2 liter benzine.

Hoe ervaar je een lierstart?

lierstartDe acceleratie van de lier is in het begin enorm snel. Je wordt in je stoel gedrukt en binnen 3 seconden vliegt het zweefvliegtuig rond de 100 km/h. Het begin van de start zal het vliegtuig onder een “vrij vlakke” hoek opstijgen waarna op een hoogte van rond de 50 meter het vliegtuig een steilere klimstand zal aannemen. Naarmate het vliegtuig nog hoger komt zal vervolgens de hoek weer afnemen. Boven de lier aangekomen zal de vlieger de kabel loskoppelen en zelf verder vliegen.

Hoe ziet een lier eruit?

busio lierDit is een voertuig dat meestal gebouwd is op het chassis van een vrachtwagen. De lier heeft een aantal kabelrollen waarop elk zo’n 1200 meter staalkabel zit. De kabelrollen, ook wel “trommels” genoemd, kunnen onafhankelijk worden aangedreven door de eigen motor van de lier.

JD kabel trekkerVoor een start zullen eerst de kabels naar het vliegtuig gebracht moeten worden, dit “uitrijden” doet men meestal met een tractor. Als de staalkabel is uitgereden zal de kabel aan het vliegtuig vastgemaakt moeten worden. Elk vliegtuig heeft hiervoor een “starthaak” onder in de romp zitten. Deze starthaak kan door de vlieger geopend en gesloten worden.

kabel shuteDe eerste 50 meter van het uiteinde van de kabel dat aan het vliegtuig wordt vastgemaakt is uit verschillende delen samengesteld. Zo zit er helemaal aan het uiteinde als eerste een paar ringen. Deze ringen passen precies in de starthaak. Na de ringen zit het “breukstuk”. Het breukstuk is een dubbele staalkabel met in zijn constructie een klein stuk metaal dat een vaste breeksterkte heeft. Mocht deze breeksterkte overschreden worden in de start, dan zal het metaal breken. Dit is ter beveiliging van de constructie van het zweefvliegtuig. Na het “breukstuk” zit een stuk touw van ongeveer 30 meter parachute. Dit touw zorgt voor een beetje afstand tussen het vliegtuig en de parachute van de lierkabel. Deze parachute gaat open als de vlieger de kabel ontkoppeld, en zorgt ervoor dat de kabel rustig naar beneden komt. Na de parachute begint de staalkabel, deze loopt door tot de lier.