Zweefvliegen en ww2

Slechts weinig mensen hebben enig idee over de rol die zweefvliegtuigen in de 2e wereldoorlog hebben gespeeld. Op deze pagina enkele foto’s van het gebruik van zweefvliegtuigen in deze periode.

WWS Gliders 7soldaten meeZweefvliegtuigen werden zowel door de geällieerden als door de Duitsers en Russen gebouwd in eindeloze uitvoeringen. Zo waren er zweefvliegtuigen die troepen vervoerden, maar ook waren er zweefvliegtuigen die materiaal vervoerden of een combinatie van beiden.

De zweefvliegtuigen voor troepen vervoer werden vaak ingezet voor “heimelijke” operaties en konden slechts een beperkt aantal troepen vervoeren. Zo kon het exemplaar van de Engelse luchtmacht, 6 tot 7 personen vervoeren.

WWS Gliders geschut meeMaar er waren ook zweefvliegtuigen die gebruikt werden tijdens massale aanvallen; het exemplaar van de Amerikaanse luchtmacht kon zo’n 21 personen vervoeren. Maar dan waren er ook nog de transport-zweefvliegtuigen. Deze konden van alles vervoeren; van klein geschut tot jeeps en zelfs complete tanks gingen in de grootste transport-zweefvliegtuigen! Het grote voordeel van de zweefvliegtuigen was natuurlijk dat ze op enkele tientallen kilometer van het doel konden worden afgezet, om het restant verder geruisloos af te leggen. Ideaal voor een verrassingsaanval!WW2 Gliders soldaten meeWW2 Gliders tankmee

Slepen.

WW2 Glider op sleepAls sleepvliegtuig werd vaak de C-47 gebruikt, de militaire variant van de DC-3 “Dakota”. Afhankelijk van het zweefvliegtuig werden er 1 of 2 zweefvliegtuigen per C-47 gesleept. Overigens hadden de sleepkabels geen breukstukjes, en waren ze ook nog aanzienlijk dikker als de kabels die we tegenwoordig gebruiken!

buitenlanden.

WW2 Gliders horsaWWS Gliders_ buitenlandingJe kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat een buitenlanding met een zweefvliegtuig zoals je hierboven ziet staan, geen pretje geweest zou zijn.Echt remmen wil zo’n ding met een tank van een paar ton natuurlijk niet echt, om maar niet te spreken van de nachtelijke operaties (en dus buitenlandingen). Daarbij komt nog eens dat er ook vaak een enorme hoeveelheid aan kisten in hetzelfde veld moesten komen te staan; dat resulteerde vaak in nogal hectische toestanden…

Het ophalen.

WWS Gliders pickupDe zweefvliegtuigen die zo’n massa-landing hadden doorstaan werden later verzameld en opgepikt door de C-47’s. De methode die daarvoor gebruikt werd is vergelijkbaar aan de methode die men tegenwoordig gebruikt voor het oppikken van een reclame-sleep. De C-47’s waren uitgerust met een specialen haak en scheerden laag en hard over het buitenlandingsveld om dit kisten op te pikken.